OLAJCSERE

2012-03-08 19:06:18

A motor – mint sok egyéb alkatrész a gépjárműben – csak akkor tudja kifejteni teljesítőképességét, ha rendszeresen szakszerűen karbantartják. A kenőanyag így hozzájárul a motorunk teljesítményéhez és annak élettartamához.
 

Mire kell Önnek figyelnie a motorolajjal kapcsolatban:

    rendszeresen ellenőriztesse  olajszintjét
    mindig megfelelő kenőanyagot válasszon gépkocsijához
    mindig cseréltesse ki az olajszűrőt az olajcsere alkalmával
    tartsa be a gépkocsi kezelési útmutatójában előírt olajcsere intervallumokat

A motorolaj szerepe

A motorolaj elsődleges szerepe az egymással fémesen súrlódó motoralkatrészek elválasztása, és ezáltal a súrlódásI veszteség és a kopás csökkentése. Nagyon lényeges szerepe van a motorban keletkező hő elvezetésében is, valamint az alkatrészek tisztán tartásában. A Mobil1 termékek a folyamatos továbbfejlesztésnek köszönhetően korszerű motorolajokkal kapcsolatos legszigorúbb elvárásoknak is megfelelnek, magas fokú védelmet biztosítanak a belső égésű motoroknak.

Miért kell motorolajat cserélni?

A motorolaj szerves vegyületekből áll, amely – akárcsak az élő anyag – az idő ás a terhelés hatására megváltozik. Az olaj „öregedése” nem más, mint a használat közben bekövetkező fizikai és kémai állapotváltozások folyamata, amely hosszabb-rövidebb idő alatt - az igénybevétellel és az eltelt idővel arányosan - a kenőolaj leépüléséhez vezet.
A gyakorlatban az olajcsere periódus nemcsak a motorolaj minőségétől, hanem a kenési rendszer sajátosságaitól és a jármű üzemeltetési körülményeitől is függ. A Mobil1 legkorszerűbb szintetikus termékeinek élettartama autótípustól függően akár 30-50 ezer kilométer vagy 2 év is lehet.

Milyen tényezők váltják ki a motorolaj elhasználódását?


A motorban lejátszódó folyamatok különbözőképpen terhelik a kenőanyagot és végül a motorolaj természetes elhasználódásához vezetnek:

    Kiemelkedő hőterhelés (dugattyúknál, turbófeltöltőben). Következmény: az olaj kokszosodik, viszkozitása jelentősen megnő.

    Mechanikai terhelés. A szűk illesztésű kenési helyeken, pl. a siklócsapágyakban, a dugattyúgyűrű és a hengerfal közötti résben olyan erők lépnek fel a kenőanyagfilmben, ami a hosszú szénláncú molekulákat szétszakítja. Következmény: viszkozitás-csökkenés.
    Szennyeződések. Poros környezetben vagy rossz levegő- és olajszűrés esetén külső por és belső szennyezőanyagok (kopásfémek, korom) kerülnek az olajba. Következmények: viszkozitás-növekedés, a leépüléshez vezető kémiai folyamatok felgyorsulása.
    Benzinnel, gázolajjal hígulás. Különösen télen, a hidegindító berendezés működése miatt, vagy pedig az üzemanyag-ellátó berendezés hibája miatt. Következmény: a motorolaj adaléktartalmának csökkenése, időleges viszkozitásvesztés, ami a kenőképességet és az olaj fémfelületekhez való tapadását csökkenti.
    A kipufogógázban lévő égéstermékekkel való érintkezés. Következmény: adalék-leépülés, savasodás, iszap-, lakk- és gyanta képződés.
    Kondenzvíz lecsapódás az olajtér

 

Különböző vezetési stílus mellett az olaj élettama jelentősen eltérő lehet

Szükség van-e minden olajcsere alkalmával az olajszűrő kicserélésére?

A szakszerű olajcsere nem képzelhető el az olajszűrő kicserélése nélkül. Ha erre nem kerül sor, a friss, nagy tisztítóhatású motorolaj a kopásfémekkel, szilárd szennyeződésekkel telített régi olajszűrőből kimossa a korábban belekerült szennyeződéseket, amelyek ezután az olajáramba jutva újból eljutnak az egyes kenési helyekre, ahol kopási folyamatokat előidéznek elő, továbbá felgyorsítják a motorolaj öregedését.

Az olajszint ellenőrzése

Sajnálatos módon a motorolaj külső jegyei „ránézésre” nem árulják el, ha már elhasználódott és alkalmatlan a kenésre. Ezt tehát nem dönthetjük el, azonban a megfelelő olajszint rendszeres ellenőrzésére szükség van, mert még a legkorszerűbb autókra is jellemző a belső égésű motorok konstrukciójából fakadó termászetes motorolaj-fogyasztás. Az olajszintet általában 1000 km-enként (szükség esetén gyakrabban) az olajnívó pálca segítségével kell ellenőrizni.

Utántöltés

A legkorszerűbb autókban ma már ritkábban, csupán 20-30 ezer kilométerenként kell motorolajat cserélni. Azonban, a hosszú csereperiódus alatt jobban érezhető a természetes olajfogyasztás hatása, és előfordul, hogy annak második felében a motorolaj utántöltése szükségessé válik. Utántöltéshez lehetőleg a motorban lévő olajtípust használjuk, ha azonban ez nincs kéznél mindenképpen a motor igényeinek megfelelő specifikációjú és viszkozitású terméket töltsük be. Mivel egyre nő az olyan autótípusok száma, amelyek speciális, nem mindenhol beszerezhető motorolajat igényelnek, célszerű az utántöltéshez szükséges Mobil1 motorolajat 1 literes kiszerelésben előre megvásárolni és az autóban elhelyezni.

A motorolaj színváltozása

A használt olaj színváltozása nem jellemzi az olaj öregedési fokát. Ha az olajcserét követően a megfelelő teljesítményszintű friss olaj kevés használat után megsötétedik, ez nem azt jelenti, hogy az olaj gyorsan elhasználódott, hanem inkább arra utal, hogy

    a motor elhanyagolt, az olajtérben korábban sok szennyeződés és lerakódás gyűlt össze;
    a keverékképzés és/vagy az égésfolyamat nem megfelelő, ezáltal az égéstérben nagy mennyiségű füst és szilárd részecske keletkezik (elsősorban dízelmotorok esetében).


A friss motorolaj kiöblíti a motorban felhalmozódott szennyeződéseket és lebegteti azokat – vagyis megsötétedik, de minősége emiatt nem romlik.

Milyen gyakran kell olajat cserélni?

A mai korszerű személygépkocsiknál az olajcserék intervallumára és az alkalmazható motorolajok minőségére vonatkozó előírások eltérőek. A járművek egy része már automatikusan jelzi az alacsony olajszintet a műszerfalon található visszajelzőn. A régebbi gépkocsikban manuálisan kell ellenőrizni az olajszintet az olajpálca segítségével.
A motorolaj minősége és az olajcsere intervallum hossza egymással szorosan összefüggnek. Az intervallum az adott autó szervizciklusától függ. A tulajdonosi kézikönyv ajánlást tartalmaz „normál” és „zord” körülményekre. A zord körülmények közé tartozik a gyakori megállásokkal tarkított haladás, a sok üresjárat, a gyakori, rövid utak (8 km-nél rövidebb utakkal), a szélsőséges hőmérséklet, valamint a vontatás és szállítás. Az átlagautós valószínűleg úgy véli, hogy normál körülmények között vezet, az igazság azonban az, hogy legtöbbünk sokkal gyakrabban vezet zord körülmények között, mint azt észrevennénk, és az olajcseréket is ennek megfelelően kell időzíteni.  Soha ne használja az autót, ha sz olajszint az olajpálca minimum jelzése alatt van!

Milyen típusú olajat használjon?

Fontos tisztában lenni azzal, milyen fokozatú és specifikációjú olajat ajánl az autógyártó. Tudni kell azt is, hogy léteznek kiváló motorolaj-márkák, valamint jó minőségű házi márkák. A legtöbb kis szervizben jó minőségű, házi márkát használnak. A TMT AUTÓ Kft elsősorban a kiváló minőségű Castrol  Mobil1 olajat ajánlja minden olajcseréhez. Szervizeinkben szakembereink mindig az adott gyártó által előírt specifikációjú olajat ajánlják gépkocsijába. 

Mindig drága olajmárkát kell használni?

Természetesen nem. Az a fontos, hogy mindenki az autójához megfelelő olajat használjon. Számos specifikáció és szabvány adja meg az olaj minőségét, és ezek mindegyikét egy-egy követelmény kielégítése céljából határozták meg. Lényeges, hogy mindig az adott autó gyártója által ajánlott fokozatú és specifikációjú olajat használjunk. A szintetikus olaj a motor védelme terén a lehető legtöbbet kínálja. Ha védeni szeretnénk a motort, akkor az olajcsere során kérjen szintetikus olajat.
 

Mennyi ideig tart az olajcsere?

Húsz percnél nem tart tovább, feltéve, hogy egyéb szervizmunkák nem merülnek fel.

A légszűrőt minden olajcsere alkalmával ki kell cseréltetni?

Nem feltétlenül, de ajánlott. A légszűrőt a szervizkönyvben foglalt csereciklus szerint kell kicserélni, ami az olajcsere-ciklustól esetlegesen eltérhet.

Hogyan működik a motorolaj?

Az autókban használt olaj két elsődleges összetevőből áll: az alapolajból és az adalékokból. Az alapolajnak köszönhetően képes a motorolaj létfontosságú feladatát ellátni, azaz a motor mozgó alkatrészeit kenni, ily módon védve azokat a súrlódás okozta kopástól. Az adalékok oly módon biztosítanak további védelmet a motor számára, hogy a motor szélsőséges hőmérsékleti viszonyai közepette megakadályozzák az olaj elhasználódását.

 

Az olaj és az olajfogyasztás

Az autók üzemanyag-fogyasztása mellett az egyik leggyakrabban felmerülő téma az olajfogyasztás, aminek a (magas) mértékéért sokan kizárólag az olajat teszik felelőssé. A motorolajok fizikai-kémiai tulajdonságai valóban hatással vannak az olajfogyasztásra, de azok mellett számos, az olajtól független motorállapot jelző is komoly mértékben befolyásolhatja.
Az olaj jellemzői közül a viszkozitás csökkenése a legjelentősebb olajfogyasztást növelő tényező. A viszkozitás csökkenését elsősorban a gyakori rövidtávú üzemben nagyobb mértékben az olajba kerülő üzemanyag és a mechanikus terhelésből származó nyírási veszteség idézi elő.
Az olajfogyasztást befolyásolja az olaj habosodása is, mivel a felhabosodott olajnak nagyobb a párolgási hajlama. A habosodást elsősorban a tartósan magas sebességű autópálya üzem, a helytelenül megválasztott viszkozitási osztály, ritkább esetben motor konstrukciós hiányosságok idézhetik elő.
A motorolajok oxidációja közvetett módon befolyásolja az olajfogyasztást. Az erősen oxidálódott olajból hamarabb képződnek lerakódások az olajfogyasztás szempontjából kritikus helyeken, így a gyűrűzónában és a szelepeken.
Számottevően megnövelheti az olajfogyasztást a tömítések elhasználtsága. Ebből a szempontból elsősorban az olajleeresztő csavar, a szelepfedél és a vezérmű fedél tömítéseire valamint a szelepszár ás a főtengely szimeringeket érdemes időről-időre átvizsgáltatni.

A különböző motorolajok keverhetősége

A korszerű motorolajok egymással elegyednek, de a keverés nem célszerű.
A "keverék" tulajdonságainak bizonytalansága miatt különösen nem ajánlott eltérni az eredetileg betöltött motorolajtól azoknál az autótípusoknál, amelyek esetében a gyártó különleges olajspecifikációt ír elő.
A motorolajok kismértékű keveredése semmiféle problémát nem okoz – ilyen eset például, ha szakszerűen végrehajtott olajcsere alkalmával más típusú motorolajra térünk át. Ilyenkor néhány csepp az előző töltetből mindig a motorban marad, de ez nem jelent gondot.
 

Kosár
Hasznos információk
Felhasználói fiók
Email :
 
Jelszó :
 
 
Keresés